Motorinstallation, avsnitt 2

Det första problem jag stöter på är faktiskt inte mitt eget fel. Jag har köpt en Beta 14 med en adapter till mitt Yanmar SD20drev. Det visar sig att hålen för bultarna i motorn är M10, medan det i drevet är M8. Gängorna är i godset på motorsidan, så det går inte bara att byta till större bultar då de inte kommer igenom hålen på drevet. Jag löser det genom att använda M8-bultar och mutter med stoppbricka på motsatt sida. Det verkar bli en bra lösning.

20160427_194947

Det blir till att flytta motorn in och ur motorrummet ett par gånger. Det är ganska besvärligt att komma åt jordkoppling och generator på babordsidan så jag gör de kopplingarna medan motorn står på trekvart. Jag kontrollerar dock noga att det faktiskt går att göra jobbet när motorn sitter på plats, om jag nu behöver fixa med detta i framtiden. När alla elkopplingar är klara känner jag mig redo att bulta fast motorn i motorbädden. En större bricka får ”dölja” den anpassning jag gjort i motortassen.

20160427_195053

En annan egenhet som dyker upp är att den vakuumventil som jag köpt har fel dimension. Inloppet för sjövatten ska ha en 19 mm-slang, men utloppet från värmeväxlaren är 22 mm, och nippeln på avgaskröken, där kylvattnet ska ut, är 25 mm. Något udda dimensionerat må jag säga. Lidingö Marin är dock som vanligt snabba och skickar omgående en ny ventil med 25 mm-anslutning.

Övriga prylar går ganska smärtfritt att installera. Ett vattenfilter finns också på installationslistan. Jag skaffar kylslang på Biltema för kylvatteninstallationen. Det visar sig dock att det blir så snäva böjar för att få dit vakuumventilen att slangen kollapsar. Det blir en sväng till SeaSea i Nacka och inköp av lite riktig kylslang som är ”armerad” med ståltråd. Den är betydligt stökigare att jobba med, men den håller å andra sidan formen.

Efter några dagars meckande känner jag mig redo att provköra. Det är egentligen ganska rättframt. Manualen är tydlig med att det ska fyllas på olja och glykolblandning. Bara att göra. Jag ställer in en hink med vatten för kylningen och kopplar in en slangstump från hinken till sjövatteninloppet. Efter sedvanlig luftning av bränslesystemet är det bara att koppla in instrumentpanelen och dra igång. Några sekunders värmning med glödstiften först och den går igång efter ca 10 sekunder. Spottar och fräser lite men går sedan som en klocka. Troligtvis var det lite luft i dieseltillgången.

Det sista att montera dit blir motorrumsfläkt och vakuumventilen. Jag sätter också en eldosa bakom motorn med bland annat anslutning från generatorn som indikerar att motorn är igång. Detta behövs bland annat till instrumentpanelen och laddreläet.

20160428_205524 20160428_205425 20160428_20560120160428_205350

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *